Under åren har jag försökt vara ”duktig” och klara av motgångar och svårigheter på egen hand. Tro, mig – det är bortkastad tid – det är tillsammans med andra som vi utvecklas och lär oss att hantera livet. Det är tillsammans med andra som vi upplever vårt eget värde. Det är tillsammans med andra människor som upplevt liknande saker som oss – som vi kan känna oss trygga, få medmänsklig kärlek och värme. Tillsammans med dem vågar vi öppna oss och dela med oss av det som skaver i våra hjärtan . Ingen kommer att döma oss – för de VET vad vi går igenom. De kan dela vår börda – hjälpa oss att bära det som känns tungt. Tillsamman med andra kan vi börja hela de känslomässiga sår vi bär med oss.

1. Berätta för någon som du känner förtroende för om din situation och hur du mår. Sök hjälp och stöttning – du klarar det inte ensam. Du kan vara med i olika självhjälpsgrupper där ni träffas online eller på plats. Du kan vända dig till olika kamrat föreningar eller ta steget och arbeta med en coach.

2. Sluta tycka synd om dig själv och den som missbrukar. Att gå in i en offerroll kan vara bekvämt, men inte speciellt konstruktivt. När du tycker synd om dig själv, förminskar du ditt självförtroende, din självbild, självkänsla och handlingskraft. Du behöver se dig själv som kapabel och med en känsla av att du kan och är stark. Ett sätt är att börja göra saker du tycker om eller att börja jobba med självkänslan.

3. Bygg upp din styrka och ditt mod genom att skapa positiv energi i ditt liv för att orka. Att påbörja förändringar tar på krafterna, därför behöver du fylla på med positivt bränsle i ditt liv. Du kommer att få lättare att ställa krav du kan fullfölja, sätta nödvändiga gränser och ha ett sundare förhållningssätt till din situation om du mår bra. (Dessutom är du värd det) Fundera på vad som får dig att må bra. Skriv ner allt du kan komma på och välj sedan två av dessa saker som du gör vecka 1. Fyll på allt eftersom veckorna går. Några tips:

  • Umgås med människor som får dig att må bra och som du kan skratta tillsammans med
  • Promenader/träning
  • Ägna tid och energi åt en ny eller gammal hobby
  • Läs böcker som får dig att skratta eller se roliga filmer
  • Minska på mat/dra ner på socker och godsaker som får dig att må dåligt
  • Ät mer av den mat som du mår bra av
  • Skriv dagbok
  • Återuppta kontakten med en vän du ”försummat”
  • Tillbringa tid i naturen
  • Lär dig någonting nytt
  • Ägna tid åt något du är bra på

Dessa tre viktiga tips kommer att stärka dig, ge dig mod att våga ta de steg som du önskar dig.

Lycka till!